zondag 18 mei 2008

Rabarber compote met gember en sinaasappel

Rabarber het is wel tijd al enkele malen thuisgekomen dacht ik :

waarom neem ik het niet mee maar eindelijk is het zover

Mijn eigen rabarber Vorig jaar geplant is nog te klein in aantal

maar die van mijn collega tuinder groeit zeer goed.

En daar die het zelf eigenlijk bijna niet eet atenteerd hij mij er

altijd op pak maar als je wilt.. .....

! Rabarber ! compote

nog lekkerder als het al van tevoren maakt dus ga enkele uren voor te eten aan de slag
en kan eventueel na afkoelen worden ingevroren.

450 gram rabarber,75 gram bruine basterdsuiker,
sap van 2 sinaasappels, 3 eetlepels fijngesneden
stemgember op siroop, en naar smaak yoghurt of kwark.

verwarm de oven voor op 150 graden
De rabarberstengels schoonmaken en in diagonalestukken van 2,5 cm snijden.
Bedek een ovenschaaltje met een laagje suiker, giet daar het sap van de sinaasappel overheen en voeg indien wat toe zodat de stukjes rabarber voor 3/4 onderstaan.
Zet de schaal afgedekt met aluminiumfolie in de oven en laat het in 45-60 minuten gaar worden. De stukken moeten heel blijven.

Haal de schaal uit de oven, giet het vocht af in een steelpannetje en laat het zachtjes inkoken tot een siroop.

Giet deze over de rabarber, roer er de gember door en laat de compote (zoals het nu heet) afkoelen waarna in de koelkast te plaatsen.

Serveer de compote gekoeld , eventueel met yoghurt of kwark of pudding.


Rabarbermousse

Geen opmerkingen: