zaterdag 18 oktober 2008

Jam van vijgen en dadels

MMMm mijn jam van vijgen is bijna op verse vijgen waren het maar daar is momenteel niet meer zo makelijk aan te komen dus pak ik mijn reserve recept met gedroogde vijgen die heerlijk met dadels worden gecombineerd.
Geloof mij die jam is ook heerlijk en zeker de moeite waard op een rozijnenscones of een ander vers gebakken broodje ,pannenkoek.

200 gram dadels
300 gram gedroogde vijgen
sap van 1 citroen
1 eetlepel geraspte citroenschil
275 gram suiker

Was de vijgen en verwijder de harde stukjes.
Giet er kokend water op en laat ze ongeveer 10 uur weken.
Laat ze daarna uitlekken en snijd ze, evenals de ontpitte dadels, in kleine stukjes.
Breng nu alles met het citroensap, de schilletjes en de suiker samen met 2,5 deciliter water aan de kook.

Laat al roerend gedurende 5 minuten de jam inkoken tot de juiste dikte.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Lianne,
Kun je de suiker niet achterwege laten? Ik denk dat het zoetgenoeg is!
Ik ga het proberen op mijn blog: http://www.bewegennatuurlijk.nl
Groet Anna Vehof